Tuesday, June 15th, 2021

Co to jest witamina C?

Co to jest witamina C? Witamina C (kwas L-askorbinowy) jest rozpuszczalną w wodzie witaminą, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest bardzo nietrwała, szybko się wyczerpuje i nie jest zatrzymywana w organizmie, co powoduje konieczność jej codziennej suplementacji. Osoby z nadciśnieniem lub stosujące dietę niskosodową powinny pamiętać, że askorbinian sodu, rodzaj witaminy C, zawiera 111 mg sodu na 1000 mg.

Co to jest witamina C?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest lekiem mającym wiele zastosowań poza medycyną. Witamina C jest również stosowana w kosmetyce. Jednak od lat znana jest ze swoich właściwości korzystnie wpływających na układ odpornościowy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że kwas askorbinowy jest silnym przeciwutleniaczem, który spowalnia proces starzenia się, poprawia funkcjonowanie układu krążenia i zwalcza raka. Witamina C, znana również jako kwas askorbinowy, jest związkiem o długiej historii stosowania w medycynie. Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ bierze udział w wielu procesach. Ponadto witamina C jest stosowana w kosmetyce, ponieważ jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, które są przyczyną starzenia się skóry.

Witamina C – prawdy i mity

Przeziębienie i grypa mogą być leczone witaminą C, ale nie jest ona lekarstwem na wszystko. To nie jest lekarstwo na grypę, ani nie jest to lek, który może być stosowany, aby zapobiec wszelkim dolegliwościom. Witamina C nie ma wykazanych właściwości przeciwinfekcyjnych. Owoce i warzywa, zarówno świeże, jak i odpowiednio przetworzone, są podstawowym źródłem witaminy C. Z kolei owoce cytrusowe muszą przebyć długą drogę, zanim trafią do naszych sklepów, podczas której środki antyseptyczne stosowane do ich konserwacji zabijają witaminę C. Na naszym własnym podwórku mamy mnóstwo owoców i warzyw, które są bogatsze w witaminę C niż owoce cytrusowe. Chociaż istnieje wiele owoców i warzyw, które zawierają witaminę C, owoce dzikiej róży są jej najlepszym naturalnym źródłem, ponieważ zawierają bioflawonoidy, które poprawiają działanie kwasu askorbinowego. Witamina ta występuje również w niewielkich ilościach w jabłkach, ogórkach i cebuli.

Fakty o witaminie C?

Nadużywanie witaminy C prowadzi do wizyty u nefrologa, ponieważ pomimo tego, że jest ona rozpuszczalna w wodzie i wydalana z moczem, wywołuje zakwaszenie moczu. Utrudnione jest wydalanie silnych kwasów i zasad. W wyniku kwaśnego odczynu moczu może dojść do krystalizacji moczanów i cytrynianów, co prowadzi do tworzenia się kamieni w drogach moczowych. Nadmiar witaminy C może zmniejszać wchłanianie i działanie selenu i miedzi, a także fałszować wyniki testów na cukrzycę i hemoglobinę. Przyjmowana w dużych dawkach może powodować nudności i wymioty, skurcze żołądka, a także, o ironio, obniżenie odporności na przeziębienia i infekcje. Co więcej, nadmierne spożycie witaminy C może prowadzić do lekkiego uzależnienia.

Witamina C – właściwości

Witamina C ma znacznie szerszy zakres właściwości niż większość ludzi zdaje sobie sprawę. Jedną z jej kluczowych funkcji jest wspomaganie układu odpornościowego w jego działaniu. Witamina C daje pewność, że organizm jest wystarczająco chroniony przed wirusami i bakteriami, takimi jak przeziębienie i grypa. Z drugiej strony, witamina C ma znacznie szerszy wpływ na funkcje odpornościowe organizmu. Inne funkcje witaminy C w organizmie obejmują wchłanianie żelaza i aktywację kilku enzymów. Witamina C jest szczególnie ważna, ponieważ wspomaga syntezę kolagenu, który nie tylko nadaje skórze młodzieńczy wygląd, ale także chroni stawy przed nadmierną eksploatacją. Witamina C może również pomóc Twoim dziąsłom, zapobiegać obrzękom i chronić Twoją skórę.

Niedobór witaminy C

Ze względu na obfitość świeżych produktów i dodawanie kwasu askorbinowego do niektórych pokarmów i suplementów, niedobór witaminy C jest rzadkością w krajach rozwijających się. Podczas gdy poważne objawy niedoboru witaminy C mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach, istnieją pewne subtelne oznaki, na które należy zwrócić uwagę. Skóra, włosy, dziąsła i inne tkanki są szczególnie narażone podczas niedoboru witaminy C w organizmie.

Wchłanianie witaminy C

Witamina C charakteryzuje się wysoką aktywnością biologiczną. Bierze udział w wielu reakcjach i przemianach, a także nasila szereg procesów biochemicznych w organizmie. Witamina C jest wchłaniana przez organizm w około 70-80% przypadków ze względu na wysoką rozpuszczalność i aktywny transport. Dwunastnica i proksymalna część jelita cienkiego to podstawowe narządy biorące udział w procesie wchłaniania. Skuteczność tego zabiegu jest uzależniona przede wszystkim od stanu organizmu. Wymioty, brak apetytu, problemy z trawieniem i wchłanianiem, dysfunkcje układu pokarmowego, palenie tytoniu oraz stosowanie niektórych leków (np. aspiryny) mogą mieć na nią wpływ. Zasoby witaminy C w organizmie są minimalne. Najwięcej zawierają jej organy o wysokiej aktywności metabolicznej, takie jak nadnercza, kora mózgowa, wątroba, gruczoły śluzowe, trzustka.