Ile kosztuje sodowanie karoserii

Piaskowanie sodą uznawane jest za najdelikatniejszą technologię do czyszczenia różnego rodzaju powierzchni oraz usuwania farb i lakierów. W przypadku lakieru samochodowego soda czyści stal z rdzy i przestarzałych materiałów lakierniczych, nie powodując korozji stali. Sodowanie było praktykowane już wcześniej, ale dopiero teraz jego zdolność do usuwania nie tylko farby, ale także rdzy stała się oczywista.Ta ostatnia właściwość była wynikiem udoskonalenia techniki zwiększenia natężenia przepływu strumienia poprzez zwiększenie ciśnienia w urządzeniu.

Przygotowanie karoserii samochodu do lakierowania

Lakierowanie samochodu musi być poprzedzone dokładnym oczyszczeniem, pamiętając, aby nie zniszczyć jego powierzchni. Najbardziej polecanym sposobem oczyszczania przez lakierników jest sodowanie karoserii, ponieważ soda nie wykazuje skutków ubocznych jak w przypadku innego ścierniwa. Nie będzie można zaobserwować nadmiernego odrzutu ani uszkodzeń metalowej powierzchni. Wodorowęglan sodu szybko zamienia się w proszek i rozpuszcza, nie powoduje szkód w aucie oraz nie zagraża zdrowiu lakierników. Za pomocą sodowania karoserii możliwe jest przemalowanie najdrobniejszych części  bez zniekształcania ich wyglądu i właściwości, a czas wykonywania pracy, jako całości jest skrócony do minimum. Ile kosztuje sodowanie karoserii? W zależności od cennika danego warsztatu lakierniczego i modelu samochodu cena za usługę wynosi od 2000 do 2500 złotych.

Dlaczego piaskowanie z użyciem sody jest uważane za najlepsze?

Istota metody sodowania karoserii samochodu polega na tym, że cząstki ścierne uderzają z dużą prędkością w obrabianą powierzchnię i w ten sposób ją oczyszczają. W tradycyjnym piaskowaniu piasek służy, jako materiał ścierny, a sprężone powietrze jest źródłem energii do rozpraszania ziaren piasku. Istnieją jednak alternatywy. Na przykład strumień wody pod ciśnieniem może służyć, jako źródło, a niektórzy używają właśnie sody zamiast piasku. Soda jest  bardziej miękka, mniej szkodliwa dla materiału, czyści powierzchnię delikatniej niż piasek. Obecnie sodowanie jest najczęściej wykorzystywane w większości warsztatów samochodowych.

Zalety delikatnego oczyszczania metalu:

  • Powłoka działa jak podkład
  • Strumień sody i wody usuwa olej, kwasy i inne zanieczyszczenia
  • Długotrwała ekspozycja pozwala osiągnąć obróbkę profilu starej powłoki samochodowej
  • Szybko usuwane są miejsca ze słabo przyczepną powłoką, dzięki czemu można uzyskać pierwotną strukturę profilu, cienko i dokładnie nałożyć nowy lakier na karoserię
  • Nie ma miejsca na powtórne rdzewienie gołego metalu, gdyż podczas pracy soda pasywuje strukturę molekularną stali
  • Metal pozbawiony jest dużej ilości elektrolitów, przez dłuższy czas nie może być traktowany specjalnymi związkami antykorozyjnymi
  • Dopuszczalne jest czyszczenie karoserii samochodu w każdych warunkach atmosferycznych.

Przy czyszczeniu sodą uzyskiwana jest wysoka jakość przygotowania powierzchni i znacznie zmniejsza się ryzyko naruszenia geometrii powierzchni. Podczas sodowania karoserii usuwane są praktycznie wszystkie zabrudzenia, mastyks, rdzę i naloty spod auta.

Kiedy potrzebne jest odpowiednie przygotowanie karoserii?

Usuwanie starej farby odbywa się głównie przed malowaniem metalu. Najczęściej klienci warsztatów lakierniczych proszą o oczyszczenie powierzchni pojazdu przed nałożeniem podkładu i powłoki lakierniczej. Sodowanie karoserii samochodu umożliwia nie tylko usunięcie resztek starej farby, ale również usunięcie wszystkich innych zanieczyszczeń. Oczyszczenie miejsc korozyjnych, odtłuszczenie powierzchni, co znacznie ułatwia późniejsze prace malarskie.

Jakie korzyści można osiągnąć:

  • Sodowanie karoserii zwiększa przyczepność metalu i lakieru, co utrzyma się 2-3 razy dłużej niż po obróbce szlifierką. Wszystkie mikropęknięcia i pory są traktowane sodą, co zwiększa powierzchnię kontaktu metalu.
  • Po odtłuszczeniu powierzchni może być ona od razu malowana lub pokrywana lakierem.
  • Oszczędność kosztów. Sodowanie karoserii to najtańszy sposób na usunięcie starego lakieru samochodowego, poza tym nie trzeba dodatkowo polerować powierzchni.
  • Szybkość. Usuwanie starych materiałów z karoserii jest dużo szybsze.
  • Oczyszczane są trudno dostępne miejsca. Przy pomocy profesjonalnego sprzętu sodę można nakładać w dowolnym obszarze i po kontakcie z powierzchnią i wyzwoleniu energii usunie ona zanieczyszczenia.

Soda należy do materiałów niezwykle miękkich, niektórym ludziom wydaje się niemożliwe, aby z jej pomocą oczyścić maskę auta. Ale jest to prawda. Po zwykłym piaskowaniu blacharka samochodu może zostać uszkodzona i konieczne będzie jej wyciąganie i szpachlowanie. Dlaczego? Podobnie jak przy szlifowaniu, powstaje tarcie, czyli tworzy się ciepło. Podając materiał ścierny na metalową karoserię pod wpływem ciepła dojdzie do jej zniekształcenia. Natomiast podczas sodowania karoserii nie dochodzi do wytworzenia ciepła i przegrzania metalowej powierzchni. Co zostanie osiągnięte: nie dojdzie do uszkodzenia ocynku fabrycznego jak również gumowych elementów. Koszt sodowania karoserii jest adekwatny do osiąganego efektu.