motoryzacja

Najważniejsza część samochodowa — silnik

Właśnie ta część samochodowa jest powszechnie uznawana za serce każdego pojazdu. W dużej mierze decyduje o wydajności dane maszyny i jej wybór jest niezwykle ważnym zadaniem. Nieodpowiedni model może sprawić kierowcy wiele dokuczliwych problemów. Aby tego uniknąć, należy zapoznać się z podstawowymi informacjami na ten temat. Chodzi między innymi o podział silników na konkretne rodzaje. Różnią się one między sobą licznymi parametrami i nie każdy z nich wart jest zakupu. Jeżeli chodzi o jednostki napędowe, jedynie niektóre zasługują na miano pancernych części samochodowych. W ten temacie szczególnie dobrze obeznani są mechanicy. W razie jakichkolwiek pytań warto zasięgnąć ich opinii.

Popularne silniki benzynowe

Na chwilę obecną standardem w pojazdach pozostają silniki spalinowe. Z wielu powodów szczególną popularnością cieszą się modele zasilane benzyną. Pierwszym z nich jest stosunkowo niska cena samochodu z takim silnikiem w porównaniu z alternatywnymi napędami. Oprócz tego funkcjonuje w cichy sposób i cechują się prostą konstrukcją. Przekłada się ona na ułatwione serwisowanie. Taka część samochodowa nie zawiera licznych wrażliwych podzespołów, które będą się szybko zużywały. Dzięki silnikowi benzynowemu nasze auto pozyska dużo energii nawet z niewielkiej ilości mieszanki paliwowej. Właśnie ta sprawność energetyczna jest jednym z istotnych atutów tego rodzaju jednostki napędowej. Oczywiście to rozwiązanie nie jest pozbawione wad. Kupując taki samochód, musimy być przygotowani na spore koszty eksploatacyjne. Chociaż benzyna jest nieco tańsza od alternatywnych paliw, tego rodzaju silniki mają większe spalanie. Co więcej, musimy zawsze dobierać właściwy typ benzyny przystosowany do naszego modelu silnika. W przeciwnym razie może dojść do znacznego pogorszenia się jego stanu technicznego. Trwałość tych części samochodowych pogorszyła się między uwagi z powodu mody na generowanie dużej mocy z silników o małej pojemności. Najlepiej wybrać je do pojazdów używanych przede wszystkim w graniach miasta i pokonujących stosunkowo niewielkie dystanse. Oczywiście istnieje sposób na poprawę wydajności silnika benzynowego. Chodzi mianowicie o dodanie instalacji gazowej. Dzięki temu możliwe jest nawiązanie rywalizacji z silnikami wysokoprężnymi.

Efektywne silniki Diesla

części samochodowe

 Zwane również jako silniki wysokoprężne, stanowią bardziej ekonomiczną alternatywę wobec modeli benzynowych, jeśli regularnie jeździmy w długie trasy. Właśnie regularność używania jest niezwykle istotna, gdy zależy nam na zadowalających rezultatach pracy silnika w połączeniu z niskim spalaniem. Wszelkie korki i postoje są niezalecane. Z tego powodu nie za bardzo sprawdzają się w warunkach miejskich. Niski zużycie paliwa jest głównym powodem, dla którego ludzie decydują się na zakup samochodów z takim rodzajem silnika. Jednakże wybór ten stopniowo traci na popularności. Wynika to między innymi z licznych wad tego rozwiązania, które stopniowo zyskują na znaczeniu. Chodzi przede wszystkim o to, ile wysiłku trzeba włożyć w utrzymanie takiego silnika w dobrej kondycji. Co prawda psują się rzadziej niż modele benzynowe, ale gdy do tego dojdzie, czekają nas kosztowne naprawy. Na komfort jazdy negatywnie wpływa także ich duża głośność. O ile w przeszłości cechowały się dużą wytrwałością, najnowsze modele posiadają wiele dodatkowych części. Chodzi między innymi o turbosprężarkę, dwumasowe koło zamachowe, bezpośredni wtrysk paliwa oraz filtr cząsteczek stałych. Wszystko to dodatkowo komplikuje serwisowanie silnika i zwiększa szanse wystąpienia kłopotliwych usterek. Silnik wysokoprężny jest drogą częścią samochodową. To, czy jego niskie zużycie paliwa jest wystarczającym powodem do zakupu, zależy wyłącznie od naszych preferencji.

Nowoczesne napędy hybrydowe

Typowy napęd hybrydowy składa się z silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych. Ich zadaniem jest oferowanie wsparcia dla jednostki spalinowej podczas ruszania i przyspieszania. W przypadku pełnego modelu hybrydowego możliwe jest ruszanie z wykorzystaniem samego silnika elektrycznego. Oprócz tego możemy pokonywać niewielkie odległości bez uruchamiania silniku benzynowego. W ten sposób ograniczamy zużycie paliwa. Co więcej, wydajny system odzyskiwania energii z hamowania sprawia, że napęd hybrydowy nie wymaga ładowania energii z zewnętrznego źródła. Częste hamowanie pozwala naszemu generatorowi odzyskać znacznie więcej energii. Wszystko to prowadzi do niższych kosztów przeznaczonych na paliwo. Taki model idealnie sprawdza się w warunkach miejskich. Przy zachowaniu optymalnej prędkości możliwe jest zużycie 2 l paliwa na pokonanie 100 km. O ile samochód używający jednocześnie trzech silników może wydawać się zbyt skomplikowany, to rozwiązanie funkcjonuje w prosty sposób. Takie części samochodowe jak alternator, pasek klinowy, sprzęgły czy też rozrusznik są zupełnie niepotrzebne. Tradycyjne dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów posiadają o wiele bardziej zaawansowaną konstrukcję niż automatyczna przekładnia planetarna.