Wyspy handlowe – towar bliżej klienta

Podstawowa zasada marketingu głosi – sprzedawco/usługodawco bądź blisko klienta i zachowaj otwartość na potrzeby i opinie konsumentów.  Rozwój hipermarketów spowodował, że zakupy zostały pozbawione relacji: sprzedawca – klient i stały się niemal automatyczne. Konsument wybiera towar, pakuje i udaje się do kasy. Nawet część stoisk kasowych jest samoobsługowa.

Tymczasem, badania opinii konsumentów udowodniły, że dla nabywców ważny jest kontakt ze sprzedawcą i choć rozmowy. Hipermarkety tego nie zapewniają, więc klienci szukają produktów sprzedawanych w miejscu, gdzie mogą ze sprzedającym porozmawiać.  Jedną z przyczyn, dla których małe osiedlowe sklepy mają swoich stałych, wiernych klientów jest znajomość ze sprzedawcą i zaufanie do tej osoby. To nie jest ktoś anonimowy – tylko „pani  z warzywniaka, czy osiedlowego sklepu”.  Na pasażach handlowych funkcję takich sklepików spełniają wyspy handlowe.

 

Fenomen wysp handlowych

Pojawienie się galerii handlowych, często po kilka w jednym mieście zrewolucjonizowało handel. Oto na jednej powierzchni otwieranych jest dziesiątki sklepów o różnorodnym asortymencie, mniejszych i większych, którzy uczciwie ze sobą konkurują. Do galerii handlowych przychodzą różnorodni klienci, o odmiennych oczekiwaniach. W tych miejscach każdy znajdzie coś dla siebie i raczej nikt nie wychodzi bez zakupów.  Galerie handlowe są symbolem przemian lat dziewięćdziesiątych XX wieku, skupieniem różnorodnego handlu na jednej powierzchni. Z kolei symbolem rozwoju i unowocześnienia pasażu handlowego są wyspy handlowe,  które w pierwszych latach działania galerii były rzadkością. Obecnie trudno sobie wyobrazić wyspy handlowe bez stoisk ulokowanych poza sklepami. Wyspy handlowe stały się integralną częścią oferty centrum handlowego, kojarzone są z wysoką jakością, regionalizmem i wybitnymi markami. W okresach świątecznych pojawiają się wyspy handlowe z asortymentem przeznaczonym na wyjątkowe dni. Na fenomen wysp handlowych wpływa przede wszystkim ich wygląd – nowoczesne wzornictwo, piękne, wyraziste kolory, które ożywiają przestrzeń pasażu, podświetlane, ekrany, na których wyświetlane są filmy promujące ofertę – czyli to wszystko, co przyciąga uwagę ludzi i sprawia, że konsument nie musi dokładnie oglądać ekspozycji, a i tak zakoduje w pamięci stoisko.

Zobacz również:

 

Na drodze klienta

Sukces wysp handlowych to wynik wyjścia z ofertą wprost do klienta. Położenie tych stanowisk na środku pasażu sprzyja oglądaniu i kupowaniu.  W centrum handlowym przybywa mnóstwo ludzi, którzy przechodzą obok stoiska i pomimo tego, że nie zawsze kupują, czy zatrzymują się na oglądanie, to jednak widzą ekspozycję. Wyższość wysp handlowych nad sklepami polega na bezpośredniej dostępności stanowisk ulokowanych między rzędami sklepów. Kolejną zaletą wysp handlowych są niższe opłaty za przestrzeń na pasażu.  Wynika to z możliwości demontażu stanowiska, a co się z tym wiąże, z  jego zakładanej tymczasowości.  Zdaniem ekonomistów i marketingowców, wyspy handlowe pozwalają na szybszy zarobek niż sklepy, ponieważ mają więcej potencjalnych klientów – jeżeli ktoś przechodzi obok wyspy, zainteresuje się produktami i może coś  kupić tak przy okazji. Do sklepu konsument musi wejść w konkretnym celu. Po ilości tego rodzaju stoisk można wnioskować, że zainteresowanie powyższą formą prowadzenia sprzedaży na pasażach rośnie zarówno wśród handlowców,  jak i kupujących. Pojawiają się zarzuty, że wyspy handlowe nie są to końca uczciwą konkurencją, po mniej płacą za grunt na pasażu, a jednocześnie mają więcej potencjalnych klientów i odwracają uwagę konsumentów od sklepów. Jest konkurencja wyrównana, ponieważ mniej towaru mieści się na wyspie niż w sklepie, pracownik ma mniej komfortowe warunki pracy, a klient nie ma możliwości przymierzenia ubrania (w przypadku wysp oferujących odzież), ani wyboru wielu marek i  tego samego towaru w różnych cenach (jak w hipermarkecie).

 

Najczęściej eksponowane towary

Przedmiotem sprzedaży na stanowisku typu wyspa handlowa może być wszystko: odzież, elektronika, artykuły papiernicze, żywność i napoje, sprzęt gospodarstwa domowego (garnki, zastawy stołowe, sztućce), wózki dziecięce, zabawki, drzwi i okna, galanteria skórzana, sprzęt sportowy, kosmetyki, obrazy, obuwie, meble ogrodowe, artykuły sezonowe, kwiaty. Przeważają kosmetyki, elektronika i stoiska żywnościowe.  Estetyczna i nowocześnie wyglądająca kompozycja produktów  ma ogromne znaczenie dla wyborów konsumenckich. Klient jest bardziej skłonny kupić nawet droższy towar, ale ładnie pokazany niż tańszy, ale wrzucony niestarannie do koszyka z przecenami. Do kupienia rzeczy zachęca opakowanie, cena i prezentacja na półce. Podświetlona wyspa handlowa to strzał w dziesiątkę, jeżeli chodzi o przyciąganie wzroku osób przechodzących obok stoiska. Wyspy handlowe to sposób na mniej kosztowne prowadzenie działalności handlowej. Szansę na sukces ma stanowisko, które zainteresuje nabywcę swoim wyglądem i prezentacją oraz oryginalnością  towaru, wręcz zaprosi konsumenta do zakupów.